Melyik a „jó” tréning

Vannak, akik azért szerveznek tréningeket, mert „így szokás”. Van, ahol ezzel próbálják motiválni a dolgozókat. Akadnak cégek, ahol a munkaerő megtartása a tréningek célja. Miközben a HR managerek 56 százaléka úgy gondolja, hogy a tréningek elengedhetetlenek az üzlet fejlődéséhez, mégsem tesznek eleget a dolgozók tréning-lehetőségeinek a fejlesztéséért.

 

Benjamin Franklin úgy fogalmazott, hogy a tudás megszerzésére fordított pénz a legjobban megtérülő befektetés. Ma már senki sem boldogul azzal a tudással, azokkal a készségekkel, amiket évekkel ezelőtt a „hivatalos” egyetemi képzésben sajátított el. A megkopott tárgyi tudás viszonylag egyszerűen frissíthető a szakirodalom, vagy az egyre jobban elterjedő online képzések segítségével.  Az úgynevezett soft skillek fejlesztése ennél jóval bonyolultabb, ugyanakkor éppen ezek a készségek azok, amiket sem az egyetemen, sem munka közben nem lehet megszerezni.

Ma már minden komoly cégnél tudomásul veszik, hogy a folyamatos tanulás alapvetően határozza meg a vállalat versenyképességét. A képzések egy része ugyan elintézhető házon belül, de egyre nagyobb szükség van a külső szereplők bevonására. A külső trénerek nem egyszerűen csak a belső kapacitáshiányt pótolják, hanem új tudást, friss szemléletet hoznak be a vállalatba.

A dolgozók képzése egyáltalán nem csak „felülről” jött igény. Egy amerikai kutatás szerint a dolgozók 74 százaléka érzi úgy, hogy többet is ki tudnának hozni magukból. Nem gondoljuk, hogy a hazai helyzet jobb lenne.

A tréningpiac alakulása

A hosszú évekig folyamatosan, látványosan fejlődő tréningpiacot alaposan megtépázta a válság. A gazdasági sokk hatására sok vállalat első reakciója a tréningek leépítése volt. A megfelelő képzések elmaradása viszont erősen visszahatott a vállalatok eredményére és csak tovább erősítette a válság hatását.

Szerencsére a válság enyhülésével, majd elmúlásával (?) a gazdaság szép lassan visszatért a normál kerékvágásba. A korábbi csökkenés után a tréningipar éves növekedése 10 %, a globális tréningköltések már 2017-ben megközelítették a 360 milliárd dollárt. A hazai tréningpiac forgalmát 10 milliárd forintra becsülik a szakértők. Bár a piac legfontosabb szereplői évek óta köztünk vannak, sorra lépnek be az új játékosok is.

 

Mik a fejlesztendő területek?

 

Egy tréning (kicsit) olyan, mint egy gyógyszer. Hiába kínál valaki kitűnő medicinát fejfájásra, ha az illetőnek a lába fáj. A megfelelő tréning kiválasztása előtt tehát mindenképpen meg kell határozni a fejlesztendő területeket.

Az üzleti életben a legfontosabb soft skillek a következők:

  • csapatmunka, együttműködés
  • rugalmasság
  • problémamegoldás
  • hatékony kommunikáció
    • mások meghallgatása, megértése
    • tárgyalástechnika
    • testbeszéd
  • problémamegoldás
  • kreatív gondolkodás
  • időmenedzsment

Természetesen ezek csak a legismertebb készségek. Valójában minden iparágban, minden feladatkörhöz a készségek más-más együttesére van szükség.

Az ideális tréningcég megtalálása

A tréningpiac egyre növekszik, ezért nehéz helyzetben van, akik meg akarja találni a számára leginkább megfelelő tréning partnert. Álljon itt néhány szempont a kiválasztáshoz:

  1. Az iparág és a napi realitások ismerete
    Az képes csak a vállalat igényeire szabott tréninget nyújtani, aki napra készen ismeri az ott felmerülő problémákat. A tréning bizalmi üzlet.
  2. Mennyire rugalmas a tréning anyaga. Ami jó az egyik cégnek, nem jó a másiknak. Óvakodni kell a mindenki számára egyforma „konzerv” tréninget kínáló cégektől.
  3. Elő- és utánkövetés
    Hiába jó egy tréning, ha gyorsan leperegnek a megszerzett készségek a résztvevőkről. Tartós elmozdulás csak megfelelő előkészítéssel és utánkövetéssel érhető el.
  4. Alkalmazott csatornák
    Hatékonyabb a tréning, ha az élő találkozásokat online konzultáció, csoportos chat, webinárium, vagy más online csatorna egészíti ki.
  5. Mérés
    Csak megfelelő mérési módszerekkel értékelhető a tréning által elért „elmozdulás” hatékonysága. Aki nem mér, az a sötétben tapogatódzik.

Bár a felsorolt 5 pont figyelembe vétele nem garantálja a tréning sikerét, sokat segíthet a megfelelő tréning partner kiválasztásában.

Tréning és hasznosulás

Egy sokkoló amerikai adat szerint csak a dolgozók 12 százaléka hasznosítja munkájában a tréningen elsajátított tudást. Ennek legfőbb oka, hogy sok vállalatnál nem illesztik a dolgozói igényeket és a tréningeket. Gyakran előfordul, hogy a dolgozókat olyan tréningre küldik, ami a munkájukhoz nem szükséges, illetve hogy a valós igényektől elszakadva, egyfajta jutalomként kezelik a tréningeket.

 

Benjamin Franklin nem tévedett: a képzés, a tanulás a legjobban megtérülő befektetés. Befektetni azonban tudni kell. A tréningek is csak akkor térülnek meg, ha alapos tervezés, gondos kiválasztás áll mögöttük.