Hogyan tudod a sportpszichológiát előnyösen alkalmazni az értékesítésben?

Hogyha jobban belegondolunk,  az értékesítők olyanok, mint a sportolók. Amikor ügyfelekkel kommunikálnak, az olyan, mint amikor a sportolók a vasárnapi meccsen játszanak, vagy az aranyért küzdenek. Ez azért van, mert van egy egyértelmű nyereség vagy veszteség aspektusa az értékesítésnek is, a természet-adta tehetségeknek egyértelmű megkülönböztető jeleik vannak, és nagy nyomás alatt is teljesíteni kell a tervet. Hogyha így gondolsz a csapatodra, sok lehetőség nyílik meg arra, hogy tréningezd és fejleszd őket. Az egyik módja ennek a sport pszichológia alkalmazása.

Ez miért működik?

A sportban a csúcsteljesítménynek két összetevője van, a test és az elme. Az értékesítésben persze a fizikai aspektus kevesebb lesz, de a mentális rész valóban kritikus eszköze annak, hogy jól teljesítsen a csapat. A sport pszichológia tehát segíthet ebben, ezért összeszedtünk néhány módszert erre.

Az optimális teljesítmény (eladás) zóna

Az optimális teljesítmény zónát a sportolóknál az a mentális állapot, amikor a legjobban tudnak teljesíteni. Valakinél ez lehet az emelkedett hangulat, másoknál pedig a teljes nyugalom. Hogyha ez megvan, akkor folyamatosan gyakorolják, hogy nyomás alatt hogyan tudják elérni ezt az állapotot.

Sokszor nem tudják az emberek, hogy számukra mi ez az állapot, ezért kell kideríteni első sorban az értékesítő csapat tagjainál is. Hogyha korábbi helyzeteket vizsgálunk meg, vagy szituációkban gyakorlunk velük, akkor hamar kiderülhet, hogy melyik ez az állapot számukra. Innentől pedig már csak gyakorolni kell, hogy nyomás alatt tudatosan alkalmazzák ezt a módszert, később pedig természetessé fog válni számukra.

Előrelátható sales tervezés

Ennek a technikának az a lényege, hogy feltérképezzük az adott helyzetekre adott mentális reakciót, mielőtt még bekövetkeznének. Sok értékesítő csapatban vannak erre már panaszkezeléssel kapcsolatos tudnivalók és sablonok, azonban ennél sokkal többről van szó. Ezzel a módszerrel azt tudjuk kialakítani, hogy hogyan szeretnénk viselkedni és hogyan szeretnénk érezni bizonyos helyzetekben, nagy nyomás alatt. Az értékesítő csapatnál ez úgy néz ki, hogy előre el tudjátok dönteni közösen, hogy hogyan reagáljanak bizonyos szituációkban. A lényege az, hogy nem kell dönteniük majd abban a helyzetben, mert már meglesz az automatikus, módszertani válaszuk rá.

Hatékony célmeghatározás

A célok meghatározása elengedhetetlen a jó teljesítményhez. Két fő tényező van, amit figyelembe kell vennünk a célok meghatározásánál: a mélység és a szerkezet.

A célok mélysége

Az elit sportolóknál a hatékony célmeghatározás úgy történik, hogy kitűznek egy nagy távlati célt, aminek az eléréséhez kisebb célokat kell elérniük. Időben ez úgy néz ki, hogy vannak éves, havi, heti, napi céljaik, de akár még csak egy edzésen elért eredmény is lehet a céljuk. Ezzel folyamatos fejlődést biztosítanak maguknak, és folyamatosan motiváltak maradnak.

Az értékesítésben ugyanilyen struktúrás ki tudunk alakítani az éves üzleti céloktól kezdve az olyan mikro-célokig, amik az asztali post-it-eken szerepelnek.

A célok felépítse

A céloknak 100%-ban olyanoknak kell lenni, amiket külső tényezők nem befolyásolnak, csak a te saját teljesítményed. Ezzel a teljes felelősség csak rajtad van, ami rendkívül pozitív dolog lehet. Hogyha a siker elérése csak rajtunk áll, az nagyon motiváló lehet, ezt pedig az értékesítésben is alkalmazni tudjuk.

A mentális állapotnak mindig nagy szerepe lesz

Az első lépés ahhoz, hogy fejleszteni is tudjuk az elménket, az az, hogy elismerjük, hogy a mentális állapot mindig fontos lesz, hiszen folyamatosan működésben van. Az első lépés, hogy elfogadjuk a tényt, hogy az elme fejleszthető, és nagy szerepet játszik a teljesítményben akaratunk ellenére is.



Vélemény, hozzászólás?

2 × 4 =