Hogyan válasszon coachot a vezető? És hogyan coacholja munkatársait a vezető? 2. rész

Hogyan válasszon coachot a vezető? És hogyan coacholja munkatársait a vezető? 2. rész

 

(Baracskai Zoltán: Profi Coach nyomán)

Divatok veszélyei

Álproblémák:

– információ mennyisége és a döntések összefüggése (olyan kapcsolatok keresése, amik bizonyítottan nem is léteznek)
– perpetuum mobile  vagyis a fából vaskarika megalkotása – mikor nincs is probléma, legfeljebb csak feladat, vagy nem is értjük a problémát.

A divatok veszélyesek, mert megint csak konzervmegoldásokat alkotnak,viszont eltereli a figyelmet az elképzelés fontosságáról! Divat: „problémamentesen és elképzelés nélkül a gyakorlatba” – ez lehet:

– minta-vezérelt
– szoftver-vezérelt
– hatalom-vezérelt
– terv-vezérelt

A pszichológia és az IT fogalmai a tanácsadásba és menedzsmentbe egyaránt betolakodtak, de ha ezeket nem megfelelően használják és túl sokat is várnak tőlük, akkor csak a csalódás marad utána, plusz a tanácsadás leértékelődése az ügyfél szemében.

Szervezet inkább megoldásokat keres, mint problémákat, „majd jó lesz valamire” alapon. Ez a felfogás néhány megoldás esetében alkalmazható, vannak, amiknek meg lehet találni a helyét utólag, de ez nem mindig működik.

A vezető fogadja el, hogy a profi tudásfrissítő coach leginkább az intuíciójára alapozhat. A  coachnak magának kell kialakítani a saját sémáit. A mai vezetésben sokszor a biztonság dominál a szabadság helyett, mindent verifikálnak és legitimálnak.

Minta-vezérelt – Domino effektus:

Valaki kitalál egy feladatot és ezzel a többieknek is munkát ad (papírmunkát pl.) – látványos csapatmunkát lehet építeni a feladat köré.
Szoftver-vezérelt – Buherálók: „majdcsak jó lesz valamire” – van aki ezt csinálja az ábrákkal és az elméletekkel is. Nem érdemes megcsináltatni „buherálókkal” azt, amire vannak kész megoldások – nem olyan nagy baj, hogy a folyamat nem stimmel teljesen, lehet, hogy érdemes azt igazítani.

Hatalom-vezérelt – Rajzolgató:

Amikor mindent írásba próbálnak rögzíteni, munkaköri leírásba foglalni, a szervezeti ábrával azonosítják a vállalat struktúráját, az nem működhet jól, mert kimarad belőle, amit az egyén hozzá tud tenni. A vezető hatalma legritkábban ered csak abból, hogy fent van a szervezeti ábra csúcsán. Akik a csúcson látják magukat, nem biztos, hogy valóban urai annak, ami a történik.

Terv-vezérelt – Céllövő:

Kell a terv, de mikor és mennyire kell ragaszkodni hozzá?

Vándorok:

Különféle nyelveken beszélnek a különféle dolgokhoz értők:

– szerkezetszabók
– folyamatszabók
– pályázatszabók: akik tudják, hogy nem a pályázóval kell megíratni a szakmai részt, mert a bírálók semmit nem fognak érteni belőle
– értékszabók:  coach

Coaching (értékszabászat) alapfeltétele a bizalom, a coachnak éreznie kell a megoldások súlyát, megérzéseire hallgatva kell eldöntenie, hogy melyikből lehet valami. Ehhez gyakorlott coachnak kell lenni, elengedhetetlen a sok tapasztalat. A coach  mindig rombol, aztán épít,  a döntés minden esetben a döntéshozóé.
A probléma megoldásánál egyik legfontosabb: hogy mikor működik a megoldás? Ez új megoldásoknál különösen nehéz.  Van helye a sematikus megoldásoknak, de nem lehet mindenre ugyanazt alkalmazni. A coachnak fel kell készülni abból is, amit nem tart jónak, minél nagyobb legyen az ablak, amin keresztül a coach látja a vezető helyzetet. A coach csak felelősen és profin dolgozhat és nem utasítja, illetve nem játszhat a coacheeval és az ő idejével. Inkább a “bajnoki” célt figyelve  edzi, mint egy edző.



Vélemény, hozzászólás?

tizenkilenc − tizennyolc =