Hogyan válasszon coachot a vezető? 1. rész

(Gondolatok Baracskai Zoltán,Profi Coach könyve nyomán)

Mit és miként kell  a vezetőnek tanítani/tanulni? És hogyan coacholja munkatársait a vezető? 1. rész

A coach szakmának az alapja tudásfrissítés, a folyamatos tanulás és tanulni vágyás. A vezetőnek nem szabad beleragadni egy paradigmába és nem szabad félni a kérdőjelektől, az új elképzelésektől, ötletektől és döntésektől. A vezető coach nélkül viszont szinte semmi segítséget nem kap ahhoz, hogy kiszortírozza a használhatót és kidobja a szemetet. A profi vezető tudja, hogy mindent lehet másképp nézni, másképp csinálni és mindent meg is lehet kérdőjelezni. Korosztályos különbségek: – jó ezeket látni,főleg az Y és Z generáció alkalmazkodásának elősegítése miatt, tisztában lenni velük, mert nagyon nem mindegy, hogy kitől és mit tanulunk vagy fogadunk el, illetve, hogy mit és miért utasítunk el. Vezetői elmélet nélkül is lehet gyakorlatot csinálni, akár még jól is, de a vezetőnek rendszerbe kell foglalnia a gyakorlatát, anélkül biztos, hogy nem működik olajozottan a gépezet. A vezetői szerepek összessége több mint a szerepek egyszerű összesítése.

A coaching, az új idők és a változáshoz szükséges új ötletek:

A vezető döntési dilemmája az, hogy mitől függ, hogy melyik üzleti tippek működnek és melyek nem?

Nincs univerzális recept az összes döntési dilemmára.

Viszont érdemes elgondolkodni a következő pontokon:

  • hogy mi az, ami divat, majd a hullámként meglovagolni
    •    a  tudomány által generált ötletek éppúgy vagy jók vagy sem, ha valami friss módszer gyakorlatiasabb, akkor azt érdemes használni, mert van amikor a gyakorlat megelőzi a tudományt
  • tevékenységeket tegyük tisztába: mindenki azt végezze, amihez a legjobban ért
    •    a vezető tudja, hogy döntenie kell, a döntést is ő hozza meg, a tanácsadó meg a coach a folyamatot segíti, tippeket ad
    •    fontos az önismeret– felismerni azt, hogy miben vagyunk a legjobbak.
    •    mindig tudni kell tanulni – legényből céhmesterré válni tudni kell!, de fontos jól megválogatni, hogy kitől és mit adaptálunk. Máig látunk olyan coachokat akik kevés vagy semmilyen vállalati múlttal a hátuk mögött adnak tanácsokat..

A Tudásfrissítő – COACH BELÉP A VEZETŐ ÉLETÉBE

A tudásfrissítő dolga, hogy kinézzen egy ablakon, miután túl van pár bukáson és átrágta magát néhány paradigmán. A tudásfrissítőnek képesnek kell lennie paradigmaváltásra, újak befogadására, hiszen ez az igazi tudásgyarapodás. Nem ragadhat le azonban egy terület paradigmáinál, hiszen más diszciplínák paradigmái is befolyással bírhatnak egymásra (közgazdaságtan, pszichológia, játékelmélet, ld. Daniel Kahnemann pszichológus közgazdasági Nobel díját stb.)

Meg kell tudnunk különböztetni a:

Zavarelhárítást: nem jár paradigmaváltással (normál időszak)

Értékalkotást vagy érték váltást: paradigmaváltással jár.

Ezekhez először tisztába kell jönnünk a saját: értékeinkkel, produktum-képünkkel, én-képünkkel, tudás-képünkkel,tanulás-képünkkel, azzal hogy milyen árat vagyunk hajlandóak fizetni a haladásért.

Produktum-kép: Az ablakunk határozza meg, mert a tudásfrissítő nem semleges: van paradigmája,de akkor jó, ha kíváncsi. Akarod-e másként látni a világot vagy ami van az is kielégít?
A mai kor izgalmas kérdése, hogy a vállalati rendszerek melyik részei ön-működtethetőek, de a többi részében, ami ember vezérelt többre jutunk a nem semleges józan ésszel, mint a mesterséges algoritmusokkal.

Én-kép kérdés: Bérből éllő “napszámosként” vagy vállalkozóként akarunk élni? A biztonságra törekvő emberek Baracskai nyomán „napszámosnak” nevezhetők, míg azok az emberek, akik kockázatvállalók alkalmasak vállalkozónak. Egyikünk örül annak hogy akkor is kapja a havi fizetését ha tétlenül telik az ideje, viszont viseli ennek árát a „névtelenséget” és akár még szeret is egy fogaskerék lenni a gépezetben. Másikunk pont a névtelenséget viseli rosszul, tud és akar élni a döntési szabadságával, önmagát szeretné megvalósítani. Tisztába kell jönni az én-képünkkel. Ehhez nagy segítséget nyújtanak a a nemzetközi és hazai piacon is jól bevált tesztjeink:az Assess vezetői kompetenciákat mérő teszt, a Business Motivators értékeket mérő teszt, és a DISC kommunikációs-viselkedési teszt.

Tudás-kép: A tudásfrissítő csak nyitott és valóban bátor ember lehet, aki képes bármikor ellentmondani megbízójának vagy az ő berögzült megoldásával ellentétes javaslatot tud neki tenni. A tudás nem csak tényekből áll, a tudás szubjektív. Egy tisztességes coach szerint: „Azt nem tudom megmondani, hogy jobb lesz-e, ha megváltoznak a dolgok, de az biztos, hogy ahhoz, hogy jobb legyen változásra van szükség.”

Tanulás-kép: Mi is az új és mennyire új?

Az hogy mi miként látunk egy rendszert, attól függ, hogy mi milyenek vagyunk. Egyszerre több ablakon nem lehet kinézni, de a „szabad” tudásfrissítőnek ott és akkor kell tudni eldönteni, hogy melyik vezet eredményre, nem ragadhat le egynél. A hozzáállás-elsajátítás is fontos része maga a tudás megszerzésének, és a tudáshoz vezető út is hasznos.
A vezető nézze meg, hogy coachnak, tudásfrissítőnek van-e saját csomagja, ami a saját gondolatainak eredményeképpen alakul ki, vagy csak másolattal rendelkezik, ugyanis ezt csak nagyon olcsón lehet eladni. Ezért van az, hogy tudásfrissítőnek, néha hinni kell a megbízhatatlanban is, amikor kevésnek bizonyul a bevált és a megbízható ötlet.
„Akkor tudunk jobbak lenni az ellenfélnél, ha mindent, amit ők tudnak mi is tudjuk, illetve ezen felül még vannak olyan értékeink, amik nekik nincsenek meg” (Kemény Dénes).

Ezért sem elégedjünk  meg a versenytársaink másolásával vagy utolérésével!

Holnap jön a folytatás, térj vissza!



Vélemény, hozzászólás?

20 − 6 =